شروع کمپین عیدانه راست چین

| تا 80% تخفیف استثنایی

جستجو پیشرفته محصولات
0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

با ورود و یا ثبت نام در پیشتاز وب شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت پیشتاز وب و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

آموزش تولید محتوا در فضای مجازی

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

پیشگفتار

آموزش تولید محتوا در فضای مجازی مهمترین مسئله برای کسب و کارهای جدید به شمار می‌رود. تولید محتوای اصولی و استاندارد و توجه به قواعد بازاریابی محتوا می‌تواند اساسی‌ترین گام‌ها برای رسیدن به پیشرفت و توسعه باشد. محتوا انواع مختلفی دارد که آموزش هریک از آن‌ها بخش مهمی از پیشرفت یک تولیدکننده محتوا یا صاحبین کسب و کار خواهد بود.

آموزش تولید محتوای دیجیتال

از وقتی گوشی‌های تلفن هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌ها جای خود را در زندگی انسان امروز پیدا کردند تولید محتوا در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت. در واقع برای دیده شدن در فضای آنلاین باید محتوای مناسب در اختیار داشت. اصلی‌ترین نیازمندان تولید محتوا را باید صاحبین کسب و کار، بلاگرها، دارندگان سایت‌های اینترنتی و امثال آن دانست.

از آنجایی که تولید محتوای با کیفیت بهترین و سریع‌ترین راه برای جذب و تعامل با مخاطبین هدف در حوزه دیجیتال مارکتینگ است، آموزش تولید محتوا در فضای مجازی نیز اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. اولین گام آموزش تولید محتوا در فضای آنلاین شناخت انواع محتوا است که در بخش بعدی به آن می‌پردازیم.

انواع محتوا

محتوا انواع مختلفی دارد که می‌توان با توجه به نیاز بازار و پرسونای مخاطب و اهداف بازاریابی دیجیتال بهترین نوع محتوا را انتخاب کرد. تولید محتوا در قالب‌های مختلفی انجام می‌شود که مهمترین آن عبارتند از:

  • محتوای متنی
  • صوتی
  • ویدیویی
  • اینفوگرافی
  • موشن‌گرافی
  • انواع محتوای بصری

استفاده از انواع محتوا می‌تواند به صورت ترکیبی بوده و یا به شکل مستقل انجام گیرد. مثلا می‌توان از تولید محتوای متنی در ترکیب با محتوای ویدیویی و… استفاده کرد. این شکل از تولید محتوا پل ارتباطی بین کسب و کار و مخاطبان به شمار می‌رود.

مطلب مرتبط:  آموزش تولید محتوا تصویری

اهمیت آموزش تولید محتوا

تولید محتوا در فضای دیجیتال به سادگی انجام نمی‌گیرد بلکه قواعد و قوانینی وجود دارد که تولید انواع محتوا باید بر اساس آن صورت گیرد. به همین دلیل است که برای تولید محتوا باید دوره‌های آموزشی خاصی را گذراند و با این مهارت به شکل ویژه‌ای آشنا شد. آموزش تولید محتوا در فضای مجازی کمک می‌کند تا بتوان در هر زمینه‌ای و بر اساس شرایط بستر انتشار محتوا، یک محتوای استاندارد و بر اساس نیاز مخاطب منتشر شده و در نتیجه بیشترین بازدهی را به همراه داشته باشد.

به طور مثال شکل تولید محتوا و قوانین آن در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها با تولید محتوای مخصوص وب سایت‌ها کاملا متفاوت است. به زبان ساده‌تر تولید محتوا در فضای مجازی دارای برخی قوانین عمومی و برخی قوانین و استانداردهای ویژه در بسترهای انتشار محتوا است.

اصول تولید محتوا در فضای مجازی

تولید انواع محتوا، باید براساس چارچوب‌ها و قوانینی صورت گیرد که با نام سئو شناخته می‌شوند. ضمن این که مواردی چون انتخاب موضوع محتوا، تدوین تقویم محتوایی، بازاریابی محتوا و… نیز باید مد نظر قرار گیرد. مهمترین قوانین و استانداردها در تولید محتوای موثر عبارتند از:

مدیریت محتوا

برای این که بتوانید محتوای موثر در فضای مجازی منتشر کنید باید ابتدا اصول مدیریت محتوا را بدانید. منظور از مدیریت محتوا توجه به اصول بازاریابی محتوا، تدوین تقویم محتوایی، انتخاب موضوع محتوا و در نهایت رعایت نکات مرتبط با ویراستاری و نشر محتوا است. مواردی چون بازنویسی و آپدیت محتواهای قدیمی نیز در این بخش قرار می‌گیرند.

مطلب مرتبط:  تولید محتوا و دلایل استفاده از آن

انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب

برای رعایت اصول تولید محتوا نیاز است که یک سیستم مدیریت محتوای خوب در اختیار داشته باشید. سیستم‌هایی چون وردپرس، جوملا، دروپال از جمله سیستم‌های مدیریت محتوا است که بسیار کاربردی مناسب است. بسیاری از صاحبان کسب و کار نیز ترجیح می‌دهند که سیستم مدیریت محتوای اختصاصی داشته باشند. انتخاب سیستم مدیریت محتوا بر اساس اهداف و استراتژِ‌های بازاریابی در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

تولید محتوای یونیک و منحصر به فرد

یکی دیگر از اصول تولید محتوا در فضای مجازی، پرهیز از کپی کاری و یا استفاده از عکس ها، فیلم‌ها و متون سایت‌های دیگر است. اگر چه ممکن است موضوعات محتوایی در بسیاری از زمینه‌ها یکسان باشد اما اصول تولید محتوا باید رعایت شده و محتوای تولیدی از هر نظر، مفید، کاربردی و منحصر به فرد باشد. رعایت اصول کپی رایتینگ کمک می‌کند تا از تولید محتواهای تکراری و یکنواخت پیشگیری شود.

توجه به چرخه عمر محتوا

انواع محتوا نیز مانند سایر موضوعات دارای تاریخ انقاضا بوده و نمی‌تواند تا ابد پاسخگوی نیاز کاربران باشد. یک محتوای اصولی باید به صورتی تنظیم شود که قابلیت ارتقاء و آپدیت داشته و بتوان به مرور زمان آن را بر اساس نیاز مخاطبین تغییر داده و یا به روز کرد.

تولید محتوای هدفمند

بر اساس اصول تولید محتوا در فضای مجازی یک محتوا باید هدفمند باشد. به این معنا که بر اساس نیاز بازار و با توجه به پرسونای مخطاب هدف و در راستای رفع نیازهای او تولید شده باشد. تولید محتوای بی‌هدف مطمئنا نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار و وسیله‌ای برای ارتقاء و پیشرفت یک کسب و کار باشد.

مطلب مرتبط:  راهنمای جامع و کامل تولید محتوا برای اینستاگرام

تولید محتوا بر اساس قوانین

همان طور که پیش‌تر ذکر کردیم، تولید محتوا در فضای مجازی باید بر اساس الگوریتم‌ها و قوانین موجود در این فضا انجام بگیرد. به طور مثال در پلتفرم اینستاگرام استفاده از هشتگ ها، کلمات کلیدی، فیلم‌ها و عکس‌ها بر اساس الگوریتم‌های موجود صورت می‌گیرد. همچنین در بستر وب نیز، تولید محتوا باید بر اساس قوانین بهینه‌سازی محتوا بر اساس الگوریتم‌های موتورهای جستجو صورت گیرد که اصطلاحا به آن سئو می‌گویند. محتوای سئو نشده نه تنها سودی برای کسب و کار به همراه ندارد و نمی‌تواند باعث پیشی گرفتن از رقبا در عرصه رقابت باشد بلکه آسیب رسان هم خواهد بود.

جمع‌بندی

اصول تولید محتوا در فضای مجازی نکته بسیار مهمی است که توجه به آن می‌تواند باعث پیشرفت و توسعه کسب و کارهای آنلاین در این فضا باشد. در واقع تولید محتوا باید بر اساس اصول و استانداردهای موجود انجام گیرد که این کار نیازمند آموزش‌ها و فراگیری اطلاعات و دانش تخصصی در این زمینه است. از همین رو توصیه ما این است که برای رسیدن به مهارت و تخصص بالا در امر تولید انواع محتوا باید آموزش اصول تولید محتوا در فضای مجازی را جدی گرفته و برای آن بودجه و زمان لازم را مشخص کنید.

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب

محصولات جدید

جستجو کنید ...

فهرست محتوا ...

تبلیغات