چه از یک آژانس بازاریابی دیجیتال خدمات دریافت کنید و چه خودتان سایتتان را مدیریت کنید، استفاده از قویترین استراتژیهای بازاریابی همیشه شما را سر پا نگه خواهد داشت. آیا تا به حال در میان این استراتژیها، نام “تولید محتوا” به گوشتان خورده است؟ دلیل زیادی برای اثبات کارآمدی تولید محتوا وجود دارد که در این محتوا همه موارد را بررسی میکنیم. اما “تولید محتوا” دقیقاً چه چیزی است؟ مزایای “تولید محتوا” چیست؟ بیایید کمی درباره دلایل استفاده از تولید محتوا برای شما صحبت کنیم.
ابتدا بیایید مفاهیم و اصطلاحات رایج و به اصطلاح ترند روز در “تولید محتوا” را کنار بگذاریم. تولید محتوا در واقع از چند عنصر کلیدی تشکیل شده است: برنامهریزی برای تولید و انتشار محتوای منحصر به فرد، یونیک و مرتبط که در مخاطبان شما را تحت تاثیر قرار دهد.
روشی برای جذب مشتریان بالقوه به وبسایت شما با ارائه مزایایی که به دنبال آن هستند. یک استراتژی پیامرسانی برند منسجم که نیازهای مشتریان بالقوه شما (آگاهی از برند) را بیان میکند و نشان میدهد که شما قادر به برآورده کردن این نیازها هستید.
کلمه “محتوا” به تنهایی میتواند موضوع یک مقاله مفصل باشد. اما به طور خلاصه، “محتوا” شامل مواردی مانند پستهای شما در شبکههای اجتماعی، وبسایتتان، مقالات وبلاگتان، ایمیلها، متنهای بازاریابی ایمیلی، محتوای ویدئویی، محتوای تبلیغاتی و هر چیز دیگری است که نام شما را یدک میکشد. درواقع محتوا چیزهایی است که برند شما به مخاطبان خود ارائه میدهد.
در یک استراتژی تولید محتوا، برای تولید محتوای عالی، باید دو اصل کلیدی را در نظر داشته باشید:
همانطور که بالاتر اشاره کردیم، تولید محتوا دلایل متعددی دارد. بیایید نگاهی به این دلایل بیندازیم:
یکی از اولین قدمهای استراتژی محتوا، ایجاد شخصیت برند شماست، یعنی لحنی که برند شما برای انتقال پیامهای خود از آن استفاده میکند.
یک استراتژی محتوای قوی، یک ارتباط منحصر به فرد را با مخاطبان شما ایجاد میکند. این استراتژیها که به اندازه کافی قابل اعتماد، دوستانه و متمایز هستند تا برند شما را برای مخاطب قابل لمس کنند، اطلاعاتی در مورد مشتریانتان به شما میدهند. این اطلاعات شامل موارد زیر است:
مشتریان شما با استفاده از محتوایی که ایجاد میکنید، میتوانند به این سوالات و همچنین اطلاعات زیادی که میتوانید برای سنجش نبض بازار از آنها استفاده کنید، پاسخ دهند.
تولید محتوای مداوم و با نظم، ترافیک زیادی را به سمت شما هدایت میکند. بازدیدکنندگانی که با محتوای مختلف تعامل دارند، شما، برند شما و خدمات شما را خواهند شناخت. به این ترتیب، علاوه بر افزایش آگاهی از برند، برند شما در پلتفرمهای مختلف بیشتر دیده خواهد شد.
دو عنصر کلیدی در تولید محتوا وجود دارد که شما را بیشتر قابل مشاهده میکند:
یکی دیگر از مزایای تولید محتوا این است که با کشف اینکه مشتریان شما در چه مرحلهای از قیف فروش به چه اطلاعاتی نیاز دارند، میتوانید آن اطلاعات را به آنها ارائه دهید. اگر اشتراکگذاری اطلاعات باکیفیت و معتبر در محتوایتان را در اولویت قرار دهید، نه تنها به چند مشتری در مورد بخش کوچکی از محصول یا صنعت خود آموزش میدهید، بلکه به طور کلی آگاهی مصرفکنندگان نهایی را افزایش میدهید. این تاثیری که ایجاد میکنید شما را به سمت موارد زیر سوق میدهد:
زمانی که یک مشتری بالقوه یکی از کلمات کلیدی برند شما را جستجو میکند و محتوای کاربردی، گرافیک قابل توجه یا ویدیوی نحوه انجام شما را پیدا میکند، شما نیازهای فوری او را برآورده کردهاید. آنها به دنبال اطلاعات هستند و محتوای شما باید آن اطلاعات را به آنها بدهد.
علاوه بر این اگر مشتریان محتوای شما را دوست داشته باشند، مشترک شما شوند یا حتی خریدی انجام دهند، زمانی که در آینده به موضوعی که در مورد آن تحقیق میکردند فکر میکنند، برند شما را به خاطر خواهند آورد. اگر یک بار نیازهای آنها را با تولید محتوای کاربردی برآورده کرده باشید، اعتماد آنها به اینکه محصول شما میتواند دوباره این کار را انجام دهد افزایش مییابد.
تولید محتوا بر خلاف روشهای بازاریابی سنتی، محدود به تبلیغات کوتاه 20-30 ثانیهای، آگهیهای روزنامه یا بیلبوردهای غولپیکر در کنار جاده نیست. شما میتوانید محتوای برای تولید محتوای خود قوانینی گذاشته و آن را در هر بخشی شخصیسازی کنید:
در تولید محتوا، یک رویکرد واحد برای همه وجود ندارد. شما حتی آزاد هستید که یک استراتژی سفارشی برای تولید محتوای خود ایجاد کنید.
دلایل تولید محتوا واضح است. انتشار محتوای منظم، آموزنده و باکیفیت برای مشتریانتان، سودآوری و دیده شدن شما را افزایش میدهد. آگاهی برند شما افزایش پیدا کرده و به شما امکان میدهد کارهای بسیار بیشتری انجام دهید.
اگر تا اینجای مقاله به قدرت تولید محتوا ایمان آوردهاید باید گفت که بهترین برندهای موجود در ایران و خارج از ایران امروزه از تولید و تعامل محتوا برای توسعه استراتژیهای فروش خود استفاده میکنند. در نهایت باید گفت تولید محتوا به شما این امکان را میدهد که به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته و کسب و کارتا را بیشتر به آنها معرفی کنید.
کاربرانی که محتوای شما را پیدا کرده و آن را یک محتوای عالی قلمداد میکنند به سفیران برند کسب و کار شما تبدیل میشوند که در هر جایی تعریف شما را کرده و از شما به نیکی یاد میکنند که این خود باعث افزایش مشتریان شما میشود.